fredag 18. april 2008

Lupe Fiasco - The cool

Lupe Fiasco - The cool
Lupe Fiasco er en ganske ukjent rapper. Han er ikke så stor og annerkjent enda selvom han har holdt på i mange, mange år!Jeg tror grunnen til dette er fordi Lupe ikke er som de andre rapperene der ute. Han er ikke som 50 cent som tar seg på kølla og synger om at "hvis jeg ikke klarer det så er det ingen som gjør det".Lupe Fiascos seneste album heter The Cool. Bildet er ganske vanskelig å tolke egentlig. (http://images.google.no/imgres?imgurl=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhJC42bC5EB7L2LvIzW2xgGO4i-uA_-mjroqMKXzTb3QlkHP1YdLs3qmmqvbDqXf9kdddg9ijSyd_nNzFZytzqfWcE0Wmw3kfxOflR6J6Uj0jr4ahyphenhypheno4mfkg4ZhWAds4VAJ_g8POgREis0/s320/lupe_coverpasticker.jpg&imgrefurl=http://hiphopruckus.blogspot.com/2007/12/album-cover-art-for-lupe-fiascos-new-lp.html&h=320&w=320&sz=15&hl=no&start=8&um=1&tbnid=wjON5nhjXQlrvM:&tbnh=118&tbnw=118&prev=/images%3Fq%3DLupe%2Bfiasco%2527s%2Bnew%2Balbum%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN)Bildet gir meg ingen mening, men etter å ha hørt på sangene og tekstene hans så handler det faktisk ganske mye om at det er mye som ikke gir mening.Den ene sangen hans som heter "Introoder Alert" handler om en jente som blir seksuelt misbrukt og hun skjønner ikke hvorfor. Hun lot seg selv stole på denne personen og fikk det slengt tilbake i ansiktet sitt.Det jeg tror coveret prøver å formidle er at livet ikke gir mening, men man kommer bare ut av det på en måte og da må man bare kjempe.Jeg har selv hele albumet The Cool og jeg syns det er utrolig bra. Tekstene sier så mye i forhold til andre rappere. Rap er undervurdert og misforstått. Jeg sier ikke at alle skal tro på det jeg tror om sjangeren, men greia for meg er at de rapartistene man ser nå til dags snakker om det samme til forskjellige "beats" - Damer, dop, penger og biler.Lupe Fiasco er en blandt mange rappere idag som snakker om virkelige ting. Ting som angår alle og ting alle kan kjenne seg igjen i.Jeg føler at coveret passer veldig godt til selve albumet fordi om man virkelig tenker over det, så er det et visst samspill mellom det."The Cool" får en sekser av meg!

1 kommentar:

Guillermo sa...

Dette var litt skuffende Mercy. Hadde forventet mer av deg...